تدبر در قرآن کریم
متن آموزشی سوره مبارکه فیل

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

بخوان این سوره را به نام خدای رحمتگر مهربان

‏أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحابِ الْفیلِ (1) أَ لَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فی‏ تَضْلیلٍ (2) وَ أَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْراً أَبابیلَ (3) تَرْمیهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّیلٍ (4) فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ (5)

 

دشمنان قرآن کریم و رسول حق6 به پندار شکست ناپذیر بودن، دربرابر حقیقت اسلام صف­آرایی کرده، جز به نابودی آن راضی نمی­شوند. این­گونه به نظر می­رسد که رسول اکرم6 و طرفداران جبهه حق، توان مقابله با این دشمنان به ظاهر قدرتمند را ندارند. این تقابل نابرابر می­تواند زمینه تضعیف حق­مداران و تقویت باطل­گرایان را فراهم سازد. صدای مبارک وحی، این فضای موهوم را در هم می­شکند.

ای رسول ما! صف­آرایی قدرتمندان و ثروتمندان دربرابر حقیقت اسلام، تو را نگران نسازد. مگر ندانسته­اى که پروردگارت با آن فیل­سواران که براى ویران ساختن کعبه لشکرکشى کردند، چه کرد؟«1» آیا ترفندشان را در بیراهه قرار نداد و بى اثر نساخت؟«2» و بر بالاى سرشان فوج فوج پرندگانى فرستاد.«3» پرندگانى که بر آنان سنگهایى از جنس سنگ و گل (کلوخ سخت) مى افکندند.«4» بدین گونه، خداوند جانشان را گرفت و آنان را همچون پوسته­اى ساخت که مغزش خورده شده باشد.«5»

این معجزه در سال میلاد پیامبر اکرم6 اتفاق افتاد و از آیات خداست که مورد باور همگان است و هیچ شکی در آن نیست و حتی در اشعار جاهلیت نیز به آن اشاره شده است.

این واقعه، سمبلی برای به تصویر کشیدن این حقیقت است که خدای متعالی از دین خود دربرابر دشمنان محافظت می­کند و هیچ کس با هیچ قدرتی توان مقابله با او را ندارد. کعبه در این واقعه، مظهر دین و دینداری و اصحاب فیل، نمونه دشمنان به ظاهر قدرتمند و غرّه به زور است و مجازات سپاه فیل به وسیله پرندگان کوچک و با سنگریزه‌ها، یادآور این حقیقت است که همه عالم، لشکر خداست و حتی کمترین و کوچک‌ترین مخلوقات، به اذن خدا می‌توانند واسطه مجازات مقتدران باشند.

این سوره شریفه، همان‌طور که مایه تقویت قلب شریف رسول خدا6 است، سبب قوت قلب تمام جانشینان برحق ایشان و رهبران الهی دربرابر ابرقدرت­­نمایان است و همان‌گونه که مایه دلگرمی رهبران الهی است، اطمینان­بخش مؤمنان به آنان و رعب­افکن در دلهای دشمنان ایشان است.

جهت هدایتی سوره:

تقویت جبهه ایمان دربرابر ابرقدرت­نمایان

رسول خدا6، رهبران الهی و همه مؤمنان، رفتار خدا با اصحاب فیل را ببینند و دربرابر ابرقدرت­­نمایان احساس ضعف نکنند. دشمنان حق و حقیقت نیز عاقبت خود را در این آینه شفاف نظاره کنند.

صدق الله العلی العظیم

نظرات (۰)

شما می توانید اولین کسی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی